Sakarya Büyükşehir Belediyesi Ocak Kültür Sanat Etkinlikleri 'Dijital İzleme Formları ve Anlam Dünyası' isimli söyleşi ile devam etti. Moderatörlüğünü Ahmet Faruk Arslan'ın üstlendiği söyleşi programına Sinema Yazarı Enver Gülşen katıldı. Alicanlar Konağı'nda gerçekleştirilen programda çok sayıda dinleyici yer aldı.

Dijital platformlar daha mı özgür?
Enver Gülşen, 'Sinemanın yerini, başka bir platformun tutacağını düşünmüyorum. Sinema seyircisi, sinema salonuna gidip filmlerini izlemek ister. İnternet platformları sinemanın yerini tutamaz. O platformlarda olan şey masum mu? Genellikle o platformlar normal televizyon kanallarının yapmadığı şeylere taliplermiş izlenimiyle yola başlıyorlar. Birinci madde özgürlük. O platformlarda daha özgürsünüz. Çekeceğiniz diziler daha özgür olacak. Her fikrinizi çok daha özgür ifade edeceksiniz. İnsanlara çok cazip gelen parlak cümleler bunlar ve nefsi anlamda izleyicide de benzer bir karşılık buluyor.'

Dijital platform ürünleri sanat eseri midir?
'Özgürlük meselesi sanatla alakalı konuşulduğunda, bana komik gelir. Tarkovski diyor ki; ''Sanatçı bir eser yaratmaya kalktığında kendisine sonsuz bağlarla bağlıdır. Sanatçı için özgürlük denen bir şey yoktur, bu anlamda.' Bu internet platformları, oralardaki diziler Tarkovski gibi sanatçıların bu bağlarından sıyrılmayı amaçlıyorlar. Ama o şişenin içinde durduğu kadar masum bir şey değil. Sıyrıldıkları şey, sanatı nereye kaydıracak? Sanatımızla nasıl bir şey yapmak istiyorsunuz? Ne yapmak istiyorsunuz? Bunlar şayet sanat eseriyse bu eserlerle mutlak anlamda bir özgürlük mümkün müdür? Onun özgür olduğunu iddia eden bu tür platformlarda izlediğimiz dinlediğimiz şeyler dahil olmak üzere özgürlük mümkün müdür sorusu konuşulmalıdır.'

Dijital platformlar Hollywood'un ultramodern hali
Gülşen, 'Kayıp elbette var. Bu kaçınılmaz bir şey zaten. O kayıptan daha ciddi şeyler var. Bizim anlama biçimimiz çok ciddi bir hegemonya oluşturuyor. Dijital platformları Hollywood'un ultramodern hali gibi görüyorum. Son derece elitiz sofistike yapıyor şu an bu platformlar. Hollywood'a göre çok daha tehlikeli. Bir tür propaganda dili, ancak Hollywood'daki kadar net değil. İnsanoğlunun neyine hitap ettiği konusu ancak belli bir göz eğitimi, kulak eğitiminden sonra fark ettiğiniz bir şey. Çünkü en nihayetinde insanoğlunun en kolay tuzağa yakalandığı yeri 'nefsini' hedefliyor. Nefsin alt katmanlarıyla alakalı' ifadelerinde bulundu.